SERDECZNIE Zapraszamy do naszego gabinetu: ul. Witkiewicza 75, 44-102 Gliwice, TEL. +48 500 701 500
0
Zawroty głowy mogą być powikłaniem leczenia stomatologicznego
3 października 2021 --- Drukuj

Trudniejsze zabiegi stomatologiczne, takie jak ekstrakcja czy wszczepianie implantów, zawsze wiążą się z ryzykiem powikłań. Zwykle jednak nastawiamy się na takie powikłania jak ból czy obrzęk okolicy poddanej zabiegowi. Tymczasem następstwem zabiegu mogą być nawet zawroty głowy.

Powikłania po zabiegach stomatologicznych

Zabieg ekstrakcji ósemek należy do zabiegów obarczonych dosyć dużym ryzykiem powikłań. Do częstych należy obrzęk, szczękościsk, suchy zębodół, przetoka, przedłużone krwawienie czy też porażenie nerwu – językowego lub zębodołowego dolnego. Do tej pory stwierdzono jednak tylko kilka przypadków wystąpienia zawrotów głowy po ekstrakcji. Jeden z ostatnich przypadków to 26-letnia kobieta, która dopiero po 3 dniach od ekstrakcji dolnej ósemki zaczęła odczuwać zawroty głowy, nasilające się zwłaszcza podczas chodzenia. Co istotne, pacjentka nigdy wcześniej nie cierpiała na zaburzenia równowagi. Problem ustąpił dopiero wtedy, gdy zgłosiła się do szpitala, gdzie podano jej prochlorperazynę – środek stosowany w leczeniu zawrotów głowy. W stomatologii znane są także przypadki zaburzeń równowagi po zabiegu wszczepiania implantów zębowych.

Zawroty głowy po wizycie u dentysty – z czego mogą wynikać?

Przypuszcza się, że zawroty głowy po wizycie u dentysty mogą wynikać z długotrwałego i szerokiego otwierania ust. Prowadzi ono do zaburzeń skroniowo-żuchwowych, a te mogą pociągać za sobą objawy ze strony błędnika. Jak pokazuje praktyka, nadmierne rozwarcie ust, zwłaszcza przy pomocy retraktora, może doprowadzić nawet do niebezpiecznej dla życia asystolii, która jest rodzajem zatrzymania akcji serca. Zgodnie z innymi teoriami, przyczyn zaburzeń równowagi po leczeniu stomatologicznym należy upatrywać w narzędziach stomatologicznych. Młotek chirurgiczny czy narzędzia obrotowe mogą oddziaływać na błędnik.

Zawroty głowy czasem są też następstwem miejscowego znieczulenia. Dzieje się tak zwykle, gdy środek znieczulający wchodzi w interakcję z lekami przyjmowanymi przez pacjenta, zwłaszcza z lekami uspakajającymi, nasercowymi czy psychotropowymi. Z tego powodu konieczne jest, aby przed podaniem znieczulenia poinformować lekarza na jakie choroby cierpimy i jakie leki zażywamy.

Czytaj więcej o: zawroty | zawroty głowy | zawroty po wizycie |

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wpisz wynik działania *

NEWSLETTER
Chcesz być na bieżąco i wiedzieć o najnowszysch zdarzeniach przed innymi? Zapisz się do naszego newslettera!

Menu

Zwiń menu >>
X
X
X